Waarom je beter wel inzet op SEO

SEO of niet afgekort Search Engine Optimalisation is bijna niet meer weg te denken binnen digitale marketing en echt wel voor elk bedrijf belangrijk. Het is voor jouw bedrijf natuurlijk heel belangrijk om goed zichtbaar te zijn op zoekmachines zodat jouw potentiële klanten je ook terugvinden wanneer ze beroep willen doen op jouw diensten.

SEO voordelen weergegeven op Google Maps bij een lokaal bedrijf

Wat is SEO?

SEO, Search Engine Optimization of ook zoekmachine optimalisatie is het verbeteren van de website en de inhoud van de website zodat deze beter en hoger wordt weergegeven in de organische resultaten (niet-betaalde) op zoekmachines. Dit is dan meteen ook een goed alternatief voor de betaalde resultaten die je te zien krijgt op bijvoorbeeld Google van Google Ads. De meeste gebruikers kijken vaak niet verder dan de eerste pagina op zoekmachines, op de eerste pagina staan is dus zeker aangeraden en hoe hoger hoe beter. 

Waarom je als bedrijf moet inzetten op SEO.

SEO zorgt er dus voor dat je beter gevonden wordt op zoekmachines zoals Google en de iets minder gekende Bing. Als bedrijf is het belangrijk dat mensen jouw bedrijf online kunnen terugvinden. Zelf al zijn ze niet specifiek naar jou op zoek. Content is hierdoor zeer belangrijk maar ook een technisch correcte website is heel belangrijk. Zorg er dus zeker voor dat jouw website er helemaal klaar voor is voor je inzet op SEO, op deze manier haal je ook het meeste uit de geïnvesteerde tijd. Net zoals jouw bedrijf evolueert doet ook SEO mee aan de evolutie. SEO blijft zich steeds ontwikkelen en je kan er zeker van zijn dat jouw concurrenten er ook niet blijven bij stil zitten. Doe maar eens de test, probeer jezelf maar eens te vinden op basis van een dienst die je aanbiedt in een bepaalde regio. Sta jij bovenaan?

Wat kan een specialist voor jou doen?

Een SEO specialist vast in dienst nemen is niet voor elk bedrijf een realistische optie en te betalen. Gelukkig kan je hiervoor altijd beroep doen op een digitaal bureau. Het voordeel van SEO uitbesteden is dat je zeker bent dat het optimaal ingesteld wordt, bovendien hebben ze ook vaker meerdere experten ter beschikking die je kunnen bijstaan bij andere zaken zoals online marketing of onderhoud voor jouw website.

Wanneer je zelf SEO wil gaan doen is het aangeraden om dit volgens de richtlijnen van Google te gaan doen. Wanneer je namelijk geen rekening houdt met deze richtlijnen kan je "gestraft" worden waardoor je jouw plek kan verliezen en zelf meteen enkele pagina's later pas opduikt. Binnen Google verandert er ook zo veel dat het als zaakvoerder vaak onmogelijk wordt om de trends op te volgen. Zo verlies je kostbare tijd en focus die jou weerhouden om je bezig te houden met wat er echt toe doet, de groei van jouw bedrijf. Ons advies? Iedereen zijn expertise, leg je focus op wat je zelf goed kan en laat een expert het werk voor jou doen dat je zelf niet kan.

Wat zijn de voordelen van het inzetten van SEO?

Wanneer je op SEO gaat inzetten kan je gebruik maken van verschillende tools die gaan bijhouden wat jouw positie is voor een bepaald keyword (zoekwoord). Wat je vooral zal merken wanneer je de sprong maakt naar die eerste pagina is dat je meer klikken zal krijgen en dus ook nieuwe bezoekers op je website. Wanneer je gebruik maakt van analytische tools zoals Google Analytics zal je zien dat het aantal organische bezoekers zal stijgen. Voor deze klikken betaal je dus niets. Je kan bovendien ook de focus leggen op de zoekwoorden die er voor jou toe doen, natuurlijk is het ene zoekwoord het andere niet. Sommige zoekwoorden zijn al wat moeilijker om op te scoren dan anderen. Het duurt daarom ook even tot wanneer je de resultaten van SEO begint te zien, nee.. je komt jammer genoeg niet meteen op jouw plekje meteen na je enkele aanpassingen uitvoert. 

Op Google kan je zowel opduiken in de organische resultaten maar ook in de betalende resultaten die je kan inzetten via Google Ads. Dit wordt ook SEA, Search Engine Advertising genoemd. Een strategie zou dus kunnen zijn om te adverteren op een bepaald deel van de zoekwoorden en je positie te verhogen voor zoekwoorden die te duur zijn om op te adverteren. Door in te zetten op beide bereik je dus optimaal jouw doelpubliek en ga je optimaal om met jouw budget.

Is jouw website klaar voor SEO?

Hoe weet je nu of jouw website wel klaar is om te beginnen investeren in SEO? Meestal speelt de leeftijd wel ergens een rol maar dit is niet altijd het geval. Zolang jou website een sterke technische basis heeft kan je aan de slag met SEO. Enkele zaken die je best wel eerst eens evalueert is of je zelf wel tevreden bent van je huidige website en hoe lang deze nog onderhouden kan worden. Draait jou versie bijvoorbeeld nog op een oude versie van Wordpress of Drupal 7 dan is de kans er misschien wel dat jouw website niet geupdate kan worden. 

Wil je zeker zijn dat je klaar bent om in te zetten op SEO? Neem zeker eens contact op. Wij bieden gratis en volledig vrijblijvend een technische check-up aan van jouw website.