Betere SEO met structured data

De zoekresultaten van Google worden de laatste tijd vaak gewijzigd en blijven evolueren. Er worden meer advertenties getoond bovenaan de zoekresultaten en snippets en rich results komen meer en meer voor. Door ook optimaal structured data in te zetten voor jouw website en content kan Google je website beter begrijpen. Hierdoor krijg je een betere score en een plaatsje bovenaan de zoekresultaten.

grafische voorstelling van de voordelen van de implementatie van structured data

Google voegt meer en meer nieuwigheden toe aan de zoekresultaten. Onlangs voegden ze icoontjes toe naast elke website, worden er meer ads getoond bovenaan in vergelijking met vroeger. Maar waar het hier om draait is het gebruik van de verrijkte resultaten, ook wel snippets en rich snippets genoemd.

In Juni 2019 toonde een onderzoek aan dat er op meer van 50% van de zoekopdrachten niet meer wordt verder geklikt. Het is dus belangrijk om er voor te zorgen dat jouw content gebruikt wordt als snippet of rich snippet zodat jouw bedrijf die zichtbaarheid krijgt. Zelf zonder de klik op jouw resultaat krijg je op deze manier toch bekendheid en kan je vertrouwen op bouwen met potentiële klanten.

Door gebruik te maken van structured data vergroot je je kansen om bovenaan de zoekresultaten te staan.

Wat is structured data?

Structured data zijn extra stukjes code die je toevoegt aan jouw webpagina zodat zoekmachines beter kunnen begrijpen waar jouw webpagina over gaat. Het is voor een zoekmachine nog steeds niet evident om zelf te kunnen achterhalen waar het over gaat en daar kan je met structured data een handje helpen.

Door structured data kan je een zoekmachine dus wat bijkomende informatie over de content op jouw website geven.

Waarom zou je structured data gebruiken?

Structured data vergroot je kans om extra in de spotlight gezet te worden in de zoekresultaten. Dit kan door jouw content weer te geven in de vorm van een rich snippet of door jouw content te tonen in een verrijkte weergave, ook wel rich result genoemd.

Een rich snippet is een stukje informatie die Google rechstreeks van jouw website haalt om te gebruiken als antwoord op een vraag die gesteld werd via de zoekmachine. Een rich snippet komt altijd op de zogenaamde '0' positie, lekker boven alle andere zoekresultaten.

Een voorbeeld van rich snippets over waarom je moet kiezen voor drupal.

Een rich result is een verrijkte weergave. Ze bevatten extra informatie die rechtstreeks in de zoekresultaten worden weergegeven. Denk bijvoorbeeld aan een beoordeling van een recept of de bereidingstijd van een recept.

Heb je een prijslijst dan is het waarschijnlijk in de toekomst mogelijk om zelf deze volledig te laten opnemen door een zoekmachine. Momenteel kan je deze al wel toevoegen en wordt deze al opgenomen maar krijg je nog geen verrijkte weergave te zien.

Een voorbeeld van een rich result

Je gebruikt dus structured data om meer zichtbaarheid te krijgen in de zoekresultaten. Maar vergeet ook de voice assistants niet. Er wordt momenteel gewerkt om structured data ook in te zetten voor voice assistants zodat ook zij meteen antwoord kunnen bieden op vragen die je ze stelt. Denk maar aan "Hey Google, waar kan ik vegetarisch gaan eten?".

Zet je momenteel niet in op structured data en doet jouw concurrent dit wel dan is hij jou meteen enkele stappen verder want momenteel wordt er gebruik gemaakt van voice assistants door maar liefst 33% van de totale wereld bevolking. De trend komt dus zeker ook naar België.

Hoe gebruik je structured data?

Structured data kan je vergelijken met een taal. Die taal heeft een vocabulaire waar alle woorden in staan die je kan gebruiken om iets te omschrijven op jouw website. Momenteel is er maar 1 vocabulaire die gebruikt wordt dus hier is jouw keuze snel gemaakt. De vocabulaire die gebruikt wordt door zoekmachines is Schema.org.

Om structured data te implementeren heb je verschillende opties, je kan kiezen uit de volgende.

Zelf geeft Google een voorkeur aan JSON-LD maar dat wil niet zeggen dat de andere opties minderwaardig zijn. Toch zal je zien in de voorbeeldjes die we geven dat JSON-LD veel makkelijker en praktischer is om te implementeren. De keuze blijft natuurlijk aan jou maar zelf verkiezen we ook wel JSON-LD.

Welke manier je ook kiest om structured data te implementeren, de vocabulaire blijft steeds dezelfde.

1

Microdata & RDFa

Microdata en RDFa kan je implementeren door extra 'tags' met informatie toe te voegen aan de bestaande HTML-tags van je webpagina.

Hieronder zie je alvast een voorbeeldje van de implementatie van microdata. Je kan zien dat hier een persoon omschreven wordt. Op deze manier kan een zoekmachine alles te weten komen over wat er besproken wordt. Na het implementeren van het onderstaande stukje code kan een zoekmachine het volgende achterhalen.

De zoekmachine weet dat er een persoon wordt omschreven, dit wordt aangegeven door het itemtype. Vervolgens zal een zoekmachine kunnen achterhalen dat deze persoon John Doe noemt. En dat deze een bepaalde functie heeft, een bijnaam heeft en ook een adres. 

Als we dit even omdraaien dan weet een zoekmachine op dit moment dat John Doe een persoon is, welke job hij heeft maar ook waar hij woont. Een zoekmachine weet dus op dit moment alles over John. 

Brrr, griezelig horen we jou denken. Op zich wel, natuurlijk geef je zelf de gegevens mee die je wil laten weten. Ook een bedrijf kunnen we op deze manier volledig gaan omschrijven. Zo kan je omschrijven wat jouw bedrijf doet en waar jouw bedrijf gevestigd is. Ben je dus een lokale handelaar, dan is het zeker interessant om structured data in te zetten.

RDFa lijkt eigenlijk sterk op microdata. Ook het toevoegen van RDFa gaat er op dezelfde manier aan toe met enkele kleine verschilletjes in de opmaak.

Een voorbeeld van microdata om structured data toe te passen.
2

JSON-LD

JSON-LD is op vlak van implementatie volledig anders in vergelijking met Micordata & RDFa. Bij JSON-LD maak je gebruik van een stukje javascript code die je toevoegt aan de header of footer van je webpagina. Een voorbeeldje van hoe JSON-LD er uit ziet, zie je hieronder.

een voorbeeld van json-ld om structured data te implementeren

Je ziet dat er bovenaan eerst wordt verwezen naar de vocabulaire en dat er vervolgens een omschrijving van een bedrijf gebeurt. Het bedrijf wordt omschreven door gebruik van verschillende termen en subtermen te gebruiken. Op deze manier kan je dus jouw bedrijf omschrijven en alles toevoegen wat je maar wil.

Zoals eerder vernoemd is dit ook meteen de voorkeur van Google. In plaats van een volledige pagina te moeten doorzoeken moet er enkel gekeken worden naar het stukje code bovenaan of onderaan de pagina en Google weet op deze manier alle extra informatie op de pagina.

Een groot voordeel en ook de reden dat je praktischer kan werken met JSON-LD is omdat je niet moet prutsen in jouw content en de HTML van je pagina niet moet aanpassen wat bij microdata en RDFa wel het geval is. Gebruik je Drupal dan kan je via bestaande modules makkelijk beginnen met het implementeren van structured data. Natuurlijk kan je ook aan de slag door Google Tag Manager in te schakelen, je gaat best wel structureel aan de slag want anders kom je snel in de problemen wanneer je veel verschillende pagina's hebt.

3

Schema.org

Schema.org is de vocabulaire die gebruikt wordt om alles te kunnen omschrijven voor zoekmachines. Deze werd ook samen door Google, Bing en Yahoo gebouwd om structured data te standaardiseren. Met elke term in deze vocabulaire kan je dus jouw content gaan omschrijven. Let wel op want nog niet elk omschrijving wordt gebruikt, controleer dus zeker even welke types er momenteel ondersteund worden zodat je met deze kan beginnen.

Een lijst van ondersteunde termen voor Google vind je in de developer sectie van Google.

Een handige tool

Omdat structured data nogal technisch kan worden en je misschien niet meteen zeker bent of de implementatie wel correct gebeurde kan je gebruik maken van deze tool van Google. Deze controleert of jouw implementatie correct gebeurde door een kijkje te nemen op jouw pagina.

De Structured Data Markup tool van Google om te controleren of jouw implementatie correct verlopen is.

Hulp nodig? Nog een vraag?

Wil je jouw website ook die extra boost geven en gebruik maken van structured data? Maar toch liever de implementatie professioneel laten uitvoeren? Misschien toch nog een vraagje rond structured data?

Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder.

Contacteer ons
Betere zoekresultaten?

Jouw website ook een boost geven met structured data?

Contacteer ons