Je omzet verhogen door online te adverteren

Snoepman is dé leverancier van allerlei lekkers wanneer het gaat om geld inzamelacties voor goede doelen, scholen, verenigingen. Tijdens de warmste week deden we voor hen een sociale media campagne op Facebook om massaal ondernemingen, verenigingen, goede doelen en andere initiatiefnemers te bereiken die op zoek waren naar een kwalitatief product om te verkopen. De campagne was alvast een groot succes met een bereik van 191.000 personen op 6 weken tijd.

mensen die over straat lopen om te illustreren dat je via social media iedereen kan bereiken door online te adverteren.

Waarom adverteren via sociale media?

We hebben er bij Snoepman voor gekozen om te adverteren via Facebook. Dit is het grootste social media platform en heeft een grote variëteit aan buyer persona's. Hierdoor konden we onze doelgroep optimaal in 1 keer bereiken en het budget optimaal spenderen. Aangezien onze doelgroep redelijk ruim was en personen bevatte van verschillende leeftijden was het belangrijk om te kiezen voor een "tone of voice" die voor beide doelgroepen relevant was. Door te kiezen voor een gedefinieerde begin doelgroep op basis van verschillende interesses slaagden we erin om op 6 weken tijd 191.000 personen te bereiken met onze advertenties.

Voor we begonnen

Snoepman beschikte over een webshop gemaakt in Lightspeed, een CMS van Belgische makelij. Er werden voor de campagne nog geen transacties gemeten. Het was dus nog niet mogelijk om te kijken welke acties er op de webshop gebeurden zoals het plaatsen van een artikel in het winkelmandje of het plaatsen van een bestelling.

Om alles correct te kunnen meten maakten we gebruik van de Facebook Pixel. Hierdoor konden we later ook onze advertenties gaan bijsturen en de resultaten gebruiken om subdoelgroepen opnieuw te gaan bereiken. Zo was het mogelijk om personen die hun aankoop niet afronden toch opnieuw te bereiken met een tweede advertentie.

Wat is een Facebook Pixel?

De Facebook Pixel is een stukje code dat we toevoegen aan een website dat ons toelaat om bepaalde acties bij te houden en door te sturen naar Facebook zelf. Op deze manier kunnen we doelgroepen aanmaken gebaseerd op de acties die mensen maken op een website zoals bijvoorbeeld het plaatsen van een product in een winkelmandje of het plaatsen van een bestelling. Maar dit kan natuurlijk ook het invullen van een formulier zijn of een klik op een telefoonnummer.

Verschillende doelgroepen

Om de volledige campagne goed meetbaar te houden splitsten we de doelgroep op in verschillende subgroepen. Zo hadden we tijdens deze campagne een goed overzicht over de prestaties van elke subgroep en konden we ook de resultaten per subgroep bijsturen. De doelgroepen die we uiteindelijk verkregen waren gebasseerd op onze buyer persona's en kunnen we samenvatten tot:

  • Goede doelen
  • Scholen
  • Verenigingen

Uiteraard voorzagen we nog enkele extra doelgroepen op basis van de acties die personen op de website ondernamen. Zo konden we de personen die interesse vertoonden gebruiken om een look-a-like audience van te maken. De personen die geen aankoop deden maar wel producten in het winkelmandje legden konden we opnieuw aangepaste advertenties tonen. Door deze techniek toe te passen konden we het budget optimaal spenderen en de opbrengst maximaliseren.

Ons doel

Aangezien wij niet opzoek zijn naar onenightstands vinden wij het belangrijk om een sterke basis op te zetten voor onze klanten. Deze basis is niet enkel van toepassing op de eerste campagne maar ook op alle campagnes die volgen. Op deze manier kunnen wij het budget voor alle campagnes optimaliseren en zo veel mogelijk rendement opbrengen voor onze klanten. Een duidelijke strategie is dus nodig en werpt ook zijn vruchten af.

Ons doel tijdens deze campagne? Het budget optimaal spenderen om personen te overtuigen van de kwaliteit van Snoepman en uiteindelijk ook overtuigen om te bestellen bij Snoepman. Door het correct opzetten van de Facebook Pixel konden we perfect bijhouden wat er werd uitgegeven aan advertentie budget maar ook wat er verdiend werd aan verkoop via de webshop. Op deze manier konden we de campagne nog gemakkelijker optimaliseren en slaagden we erin om een ROI van maar liefst 12 te behalen. We kunnen dus spreken van een geslaagde campagne.